nielsh.reismee.nl

Kaap de goede hoop

Het is zaterdag en ik was weer vroeg uit de veren. Hans zou me weer een stuk van Zuid-Afrika laten zien. Dit keer alleen voor het weekend. Eerste bestemming: Kaap De Goede Hoop.

Op de weg er naar toe kom je langs het plaatsje Simon Town. Daar vlakbij verblijft een penguinkolonie. Die hebben we eerst bezocht. Toen we het natuurgebied binnen liepen hoorde ik mijn naam roepen. En dat was Hans niet en dan wordt het gek. Bleken het de drie Duitse meiden van vorige waarvan Hans de accu een zetje had gegeven. Wat een toeval weer.

Nu is penguins kijken net zo boeiend als kijken naar het testbeeld van je tv. Die beesten doen bijzonder weinig en laten zich gewillig op de foto zetten. Ze kijken ook zo lekker ongeïnteresseerd. Het zijn daardoor wel geinige beesten. Maar goed dan ben je nog niet in Kaap De Goede Hoop.

Daar reden we daarna naar toe. Ook hier moet je weer een park binnen. Daar hebben we een half uur over gedaan, want er stond gewoon een file. Iedereen wil naar de vuurtoren en naar het meest zuidwestelijke puntje van Afrika. Sec gezien is Port Alguhas interessanter omdat daar ook twee oceanen samen komen, maar eerlijk is eerlijk Kaap De Goede Hoop is mooier qua natuur. Hier kon je ook bavianen en wilde struisvogels tegen.

Ik snap dus ook goed dat hier bussen vol komen. Het mooiste was nog dat Hans het geluk had dat hij zijn auto naast het bordje kon zetten waar iedereen een foto van maakt als bewijs dat ze op het meest zuidwestelijke punt waren.

De weg terug hebben we via Houtbay gedaan. Ik wist uit een boekje nog het beste fish en chips restaurant in de regio dus wij erheen. We hadden het snel gevonden al zag de omgeving er niet helemaal jofel uit. Er hadden meer mensen het boekje gelezen, maar als het een dure auto was zag je ze na lang twijfelen rechtsom, nee hier linksomkeerd gaan. Nergens voor nodig, maar daardoor was het wel lekker rustig op het terras. Bovendien was de vis lekker.

Het laatste wat we gedaan hebben voordat we naar Hans zijn huis gingen was naar Signal hill voor de zonsondergang. Ook daar waren we niet alleen. 1 chaos van auto's. Ik ben gaan lopen en kon zo rustig foto's maken. Helaas was er bewolking en zeemist. Dus picture perfect was dit niet. Mij maakte het niet veel uit. Vond het schouwspel wat zich op de berg afspeelde al een beleving op zich. Uiteraard was het al donker toen in Stellenbosch aankwamen, waar Hans woont.