nielsh.reismee.nl

Wijn is fijn

Inmiddels ken ik Kaapstad al een beetje en het werd tijd om een toer te doen. Nu staat Zuid-Afrika bekend om zijn lekkere wijn. Zeker de regio van Kaapstad. Laat ik nu van leker eten en drinken houden.

Om 9:30 werd ik opgepikt. Het was een mooie kleine groep. Twee Duitse meiden en een pas getrouwt stel uit Ierland. De eerste plaats die we aandeden was Stellenbosch. Het eerste wijnhuis heette Zevenwacht. Daar stonden 4 wijnen en 4 kaasjes voor ons klaar. Al met al zaten we om 10:00 aan de wijn; en goede wijn. De lekkerste was voor het laatst bewaard. Dat was niet diegene van die we eigenlijk zouden krijgen. Wellicht omdat we met zo'n kleine groep waren.

Na een korte toer door de wijn opslag, kelder kon je het niet noemen gingen we naar het dorp Stellenbosch. Hier konden we een klein uurtje vrij rondlopen. Onze gids vertelde ons van een winkeltje (Oom Sam Se Winkel) waar een gedroogde vis a la biltong, wat gedroogd vlees is en hier veel wordt gegeten, kan kopen. Die vis schijnt een delicatesse te zijn. De naam is me even ontschoten. Dat wilde ik natuurlijk ook proberen. Maar het ziet er totaal niet smakelijk uit met kop en staart er nog aan. Om er dan meteen 8 te kopen, alleen om te proeven, vond ik wat ver gaan.

Het volgende wijnhuis was ook in Stellenbosch: wijnhuis Marianne. Ook daar kregen we 4 wijnen; dit keer met biltong. We kregen 3 varianten: rund, springbok en kudu (een soort hert ook). Ook dit was weer erg lekker.

Na Stellenbosch gingen we naar het plaatsje Franschhoek. Ook bekend van de wijn, maar dit was onze lunchstop. De gids wist nog wel een goede lunchplek. Daar was geen woord van gelogen. Ik heb daar een heerlijke Kliptong op met uiteraard een wit wijntje. Vis moet zwemmen hè en toch nog wijn geproeft.

Na nog even door Franschhoek te hebben gewandeld was het weer tijd om verder te gaan. De volgende wijnproeverij was Paarl. Maar voordat we daar waren, hebben we een korte stop gedaan bij de ingang van Groot Drakenstein. Dit is de laatste gevangenis waar Mandela verbleef en er staat een groot standbeeld van hem.

Het wijnhuis ligt aan de hoofdweg van het dorp Paarl. De wijngaard ligt erachter. De naam van het wijnhuis was Laborie. Hier geen bijpassende hapje, maar wel een glas extra. Naast wijn maken ze hier ook cognac. Ze schijnen met die cognac een prijs te hebben gewonnen. Nauw, dat snap ik ook wel. Ik ben geen uitgesproken liefhebber maar dit ging er goed in.

En met deze topper zat de proeverij erop en gingen we weer terug naar Kaapstad. Echt veel honger had ik niet. Gelukkig had de pizzeria 4 deuren verderop ook kleine en goede pizza's. Glaasje rode wijn erbij, want ik had immers de smaak te pakken. Maar het was wel de laatste van de dag.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active