nielsh.reismee.nl

Chief Nirri bij de Maori

Ik ben nog steeds in Rotorua, waar ik even moest wachten op anderen die de zelfde experience doen als mij. Uiteindelijk waren we met zijn zessen en werden we naar het dorp gebracht waar we hartelijk werden verwelkomt. Volgens Maori gebruik moet er een leider zijn die het woord voert met de Maori chief. Voor onze groep was ik de leider: Chief Nirri. Na een welkomsspeech en gezamelijke zang was er tijd voor thee en andere lekkernijen om zo elkaar beter te leren kennen. Daarna gingen we vlas vlechten. Voor onze toerorganisatie is dat traditie en de vlecht begint al behoorlijk lang te worden.

Erg leuk was de Maori oefening ter bevordering van de hand oog coördinatie. We stonden in een cirkel. Je moest op een ritme een stok werpen naar de persoon rechts naast je of de persoon daar weer naast, afhankelijk van het ritme. Na ik weet niet hoeveel falen, kregen we nog 2 minuten. Net als je denkt dat het niet gaat lukken, kregen we het voor elkaar om de stok over te gooien zonder dat deze op de grond kwam.

Voorgaande activiteiten waren extra en na het stokwerpen begon de cultuurshow pas echt. Er komen nog verschillende andere groepen bij met elk hun eigen leider. Vervolgens komen er traditionele Maori strijders die, door je uit te dagen, kijken of je kwaad in de zin hebt. Door ze strak aan te kijken, wat overigens nog best moeilijk is met die rare geluiden en gezichtsuitdrukkingen, en niets te doen, zien de Maori dat het okay is en worden de groepen geaccepteerd.

Er is opperchef die door de Maori chief wordt aangewezen middels een gift. Dat was ik. Bij elke ceremonie nodigde de Maori chief mij uit, wat betekende dat de rest mocht volgen. Als eerst gingen we het dorp in waar alle leiders de Haka (Maori oorlogsritueel; denk aan rugby) moesten leren. Verder kon je in het dorp kijken naar allerlei andere traditionele ambachten. Een poosje later kregen we het sein om naar de Hangi te gaan. Ik voorop, achter de Maori chief aan; de rest volgend. Een Hangi is een afgedichte kuil waar ons eten in is bereid. Uren lang zijn vlees en groente langzaam gaar geworden. Dat wordt smullen. Maar voordat we aan tafel gingen kregen we eerst een zang-en dansvoorstelling die zeker een staande ovatie verdiende.

Dat zelfde kon gezegd worden van het eten. Het water loopt me weer in de mond als ik daar weer aan denk. Na het eten gingen alle andere groepen weer naar huis. Wij blijven slapen, maar niet voordat we een biertje hebben gedaan met de Maori, zei het dat ze nu hun dagelijke kleren aan hadden. Bovendien kan niet in Rotorua zijn geweest als je geen heet bad hebt genomen. Het terughalen van een geweldige dag aan het eind van de avond in een hottub. Beter afsluiten is onmogelijk.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active