nielsh.reismee.nl

De keuzes in Queenstown

Wekker om 6:00 gezet. Dat valt niet mee na een kroegentocht. Wakker worden is wel eens makkelijker gegaan. Het doel van vandaag: Milford sounds. 1 van de mooiste gebieden in Nieuw Zeeland. Nu is het niet alleen de Milford sounds zelf. De route er naar toe was al een attractie op zich. Onderweg deden we een aantal stops. De eerste was in Te Anau voor koffie. De latere stops waren voor foto's bij onder andere het spiegelmeer. Om 13:00 stapten we aan boord van de boot die de tocht deed door de Milford Sounds. Na de lunch op de boot ging ik al gauw naar het topdek. Ik had niet door dat het zo hard waaide. Je kon in de wind leunen. Ik was overigens al lang blij dat het een droge dag was. De Milford Sounds zijn inderdaad indrukwekkend; ongerepte natuur, watervallen en zeeleeuwen.

De cruise duurde 2 uur en om 15:00 zaten we dus weer in de bus en dezelfde weg weer terug te te gaan. Die avond weer vroeg naar bed gegaan. Ik wilde goed uitgeslapen zijn voor de volgende activiteit.

Overal waar ik naar toe ga probeer ik tenminste 1 dag te mountainbiken. Het nadeel van een "mountain" is dat je de berg op moet. Nu kan je in Queenstown met de gondel met fiets en al omhoog. Nu ben ik wel wat gewend, maar dit is andere koek. Naast een full face helm, krijg je knie- en elleboogbescherming. Dat is ook wel nodig ook. Er kunnen potentieel veel dingen misgaan.

Downhill mountainbiken werkt net zo als skiën. Groen is voor beginners, blauw voor gevorderden en zwart voor experts. Vanwege het gebrek aan bergen in Nederland, beschouw ik mezelf als beginner en niet een expert. Dat werd pijnlijk duidelijk toen ik tijdens mijn tweede run per ongeluk op een zwart gedeelte terecht kwam. Ik dacht verstandig te zijn en af te stappen, maar wat ik niet zag, was dat ik op een gladde steen stapte. Voordat ik het wist, gleed ik onderuit. Dat voel ik nog steeds. Maar ja ik bevond me nog steeds op het zwarte gedeelte. Ik ben geloof ik een kwartier bezig geweest om mezelf en de fiets naar een begaanbaar gedeelte te krijgen.

Ik heb me verder prima vermaakt op de groene pistes totdat ik ze allemaal had gehad. Ik ging daarna over op de blauwe. Ik heb ze allemaal gedaan, maar het lag nog iets boven mijn niveau. Op een gegeven moment lag ik ondersteboven in, gelukkig, de bosjes. Ik had alleen wat moeite om uit die bosjes te komen omdat ik geen vaste grond voelde. Andere mountainbikers hielpen mij er weer uit en vroegen of ik ongedeerd was. Die bosjes hebben mijn val goed opgevangen en ik kon tot verbazing van de andere bikers gewoon weer verder.

Als toetje deed ik nog 1 keer de groene waarvan ik het parkour inmidels aardig wist. Plus het vertrouwen wat ik inmiddels in de fiets had, maakte dit een van de gaafste en snelste runs die ik gedaan had. De fiets had ik maar voor een halve dag. Genoeg; want ik begon ook al moe te worden. Bovendien had ik voor de middag nog een andere activiteit staan: Jet boot.

Mijn eerste dagen in Nieuw Zeeland had ik onderzoek gedaan naar de beste Jet boot, er zijn er namelijk een aantal. Volgens zeggen was dit de Skippers canyon. Dit vooral vanwege de gehele beleving. Alle andere Jet boten zijn met name langs de openbare weg gevestigd; Zo niet deze. We moesten eerst een uur over een bergweggetje niet veel breder dan het voertuig zelf. De uitzichten waren fantastisch (zijn ook gebruikt voor Lord of the Rings film); de afgrond ook. De vrouw uit Maleisië was maar wat blij toen we aankwamen bij de boten.

Jet zegt het eigenlijk al. Met een 400pk V8 gaat dit loeihard over het water wat niet veel dieper dan je enkels. Wat ik niet voor mogelijk hield maar toch kan, was dat je kan driften met een boot. Sterker , wanneer de coureur, kapitein kan je het niet noemen, met zijn vinger een draaiende beweging in de lucht maakte, volgde er een 360 graden spin. Dan heb ik nog niet eens over de kloof waar we doorheen vaarden. Ik had niet verwacht dat je zoveel lol kon beleven op een boot.

Die dag had ik wel weer even genoeg gedaan. Ik had nog spullen om zelf koken, maar dat werd een fiasco. Brocolli met rupsen is niet wat ik in gedachte had. Na de pasta zonder groente ben ik nog even langs het meer gaan lopen. Halverwege kwam ik iemand uit de bus tegen op zo'n manier van: jij hier? Hij wist dat er anderen uit de bus aan het meer aan het chillen waren. Uitstekende afsluiting om daarbij aan te sluiten.-

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active