nielsh.reismee.nl

Toch mountainbiken en toch wijn proeven

De vorige dag had ik mijn plan getrokken voor het weekend in Adelaide. In eerste instantie zou ik naar een wijnvalei gaan. Maar in het hostel zag ik dat hier ook gemountainbiked wordt. Even leek ook dit weer niet door te gaan, maar een uur later werd de telefoon wel opgenomen. Zo kwam het dat ik om 9 uur werd opgepikt door onze gids: Ian.

Het was maar een rit van een halve dag, maar met name downhill. Ian bracht ons met zijn busje met de fietsen naar de top van mount Lofty. Daar hadden we eerst een fotomomentje. Daarna was het op de pedalen. Dat was best even wennen want ik was dit jaar nog niet off road geweest met mijn fiets.

Het was echter maar een klein stukje off road. Het volgende stuk was een stuk asfalt waar we met 12% naar beneden gingen. Dat is genoeg om auto's bij te houden.

Aan her eind van de weg was een natuurpark met alleen Australische dieren. Okay de Tasmaanse duivel daar gelaten. Dit was het Cleland Wildlife park. Ik had dit ook gezien in het hostel, maar had niet in se gaten dat dit deel uitmaakte van de toer: bonus.

We kregen voer mee om de verschillende soorten kangoeroes en emu's te voeren. Beide hebben uit mijn hand gegeten. Uiteraard waren er ook koala's. Helaas was het te druk om er 1 vast te houden.

Na de koffie was het tijd voor het echte werk. We moesten nog verder de berg af terug naar het centrum van Adelaide. Ian had wel door dat ik enige ervaring met fietsen heb, dus liet hij mij mijn gang gaan. Als ik maar op de afgesproken punten stopte. Dit deed hij zodat hij anderen kon uitleggen wat voor een stuk er kwam en hoe dit het beste te doen is.

Alleen was op een gegeven zo lekker bezig dat ik het punt had gemist. Op zich geen probleem, waar het niet dat er twee jochies mee waren, naar eigen zeggen uit de X-box generatie, die mij volgde. Die werden geconfronteerd met een stuk dat enige vaardigheid vraagt. Gelukkig waren ze wel zo wijs om af te stappen.

Kwantitatief stelde de rit niet veel voor. Gelukkig werd dit ruimschoots gecompenseerd door de kwaliteit. Aan het eind van het onverhard hadden we nog een goed uur nodig om via de buitenwijk weer in het centrum te komen. Die buitenwijk is overigens geen onaardige buurt.

Rond half 2 zat de rit er op. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik met de rest van de dag moest, maar ik heb dit toch aardig ingevuld. De vorige dag had op een dergelijke markt gelopen zoals die in Melbourne is: Central Market. Zaterdags is deze tot 3 uur open dus ik kon daar nog gauw aardappelen en kangoeroe halen.

In het begin van dit verhaal gaf ik al aan dat het orginele plan was om naar een wijnvalei te gaan. Dit zou ik de volgende dag kunnen doen, maar ik heb andere plannen voor die dag. Nu wil het geval dat er in Adelaide het nationale wijninstituut is gevestigd. Uiteraard is een valei best mooi, maar je gaat vooral naar een wijngaard om te proeven. Dat kan ook in het instituut. Al met al een goed alternatief.

Het was inmiddels 3 uur en ik wilde er snel heen. Wat doe je dan? Juist, dan pak je de fiets. Achter het hostel zijn die gratis te lenen en dus was dit gauw geregeld. Het fietsen ging aardig, alleen het rechtaf slaan, blijft een spannende onderneming. Zeker als je bedenkt dat ze hier niet gewend zijn aan fietsers.

In 10 minuten stond ik bij het wijninstituut. Het eerste uur ben ik door het educatieve centrum gelopen en kwam erachter dat er wijn een biljoenen business is voor Australië en dat er meer druiven waren dan ik dacht.

Het volgende uur was het proeven. De keuze is reuze. Volgens mij hadden ze van alle Australische wijnhuizen 1 of meerdere flessen. Het proeven ansich was ook ingenieus. Je kreeg een pasje en die stopte je in een sleuf. Vervolgens pak je een glas en tapte je de wijn die je wilde en hoeveel je wilde: een proef hoeveelheid, een half glas of een heel glas. De prijzen stonden erbij.

Ik was in de veronderstelling dat ze om vijf uur sloten. Dit bleek 9 uur te zijn. Het is maar goed dat de fiets om half zes terug moest anders weet ik niet of ik de weg terug had kunnen vinden.

Terug in het hostel werd het tijd voor mijn roerbak kangoeroe met aardappelen. Tijdens het eten raakte ik aan de praat met een Duitse die hier net was aangekomen en de volgende dag weer verder ging. Om toch nog wat van de avond te maken, zijn we nog een biertje wezen drinken om de dag af te sluiten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active