nielsh.reismee.nl

Surfing J-Bay bru!

Jeffreys Bay, ook wel bekend als J-Bay, is volgens kenners een echte surfspot. Alle reden om hier surfen te leren. Dat moest nog wel even ingeboekt worden bij de receptie, waar je tevens je was kon laten doen. Daar werd het gewogen om te bepalen hoeveel het kost. Het bleek 5 kg te zijn. Je was zou klaar zijn om 15:00 als je dit voor 10:00 uur afgaf.

Was me even ontgaan dat dit Afrikaanse tijd is. Ben een paar keer wezen vragen na drieën waar mijn was bleef. Zelfs de persoon van de receptie begon het de volgende dag vreemd te vinden en er werd iemand op pad gestuurd om mijn was te halen. 5 minuten later kwam ze terug. Niet met de was in haar hand, maar op haar hoofd. Ik doe het haar niet na met een zak van 5 kg.

Die zondag had ik verder weinig plannen, alleen nog briefing wat ik kon verwachten van de lessen om 17:00; Afrikaanse tijd. In de tussentijd rondjes gereden met "Vinnie" een Braziliaans die ik had ontmoet bij de bungee. Om 17:00, je raadt het al, niemand te bekennen. Ik moest de surfinstructeur maar wakker maken. Die zei met de slaap nog in zijn ogen 18:00. Inmiddels weet ik wel beter. Even later kreeg ik een hele korte briefing: you are going to surf. Cool bru. Tja. Snap ik wel dat je dan liever in je bed ligt.

Maandag begon de eerste les. En alle lessen waren in de ochtend om 10:00, of zoiets. Achteraf gezien heb ik een beetje pech gehad met de weersomstandigheden. Harde wind en hoge golven die vlak na elkaar komen, zijn verre van ideaal om te leren. Middagsessies werden zelfs afgelast. De eerste dag ging op zich nog wel vergeleken dag 2 en 3. Toen heb ik echt lopen ploeteren. Maar al wel een eerste golf kunnen pakken.

Dag 4 regende het. Maar je ligt in het water dus dat maakt niet uit. We waren met zijn tweeën en hadden we een paddle out sessie. Dit wil zoveel zeggen als voorbij punt komen waar de golf breekt. Dat ligt verder in het water dan wanneer je leert surfen. 80% van de tijd ben je dan ook aan het paddlen. De meest vermoeiende sessie van de 5 dagen. Ik was gesloopt. De laatste dag waren de omstandigheden eindelijk goed om echt te oefenen. Toen heb ik ook een paar golven gepakt. Helaas was ik door mijn lessen heen. De zesde dag heb ik zelf een plank gehuurd en heb ik zelf nog een uur of wat lopen pielen.

Dat is ook de enige keer geweest dat ik buiten de lessen heb gesurft. Kon ook eigenlijk niet anders ivm weer. Wat jammer is, want naast surfen is er maar weinig te beleven in J-Bay. Je hebt daar veel factory outlets van surfmerken. En dan heb je het wel gehad. Maar genoeg nieuwe mensen gedurende de week en dus ben ik er een aantal keer daar naar toe gegaan.

Woensdag ben ik naar dorp gegaan om wat boodschappen te doen. Op de weg terug kwam ik langs een diner met hele aantrekkelijke milkshakes. Daar moest ik er 1 van proberen. Het was erg rustig. De eigenaar sprak mij aan. Blijkt hij in Amsterdam te hebben gewoond. Afrikaans lijkt op Nederlands maar gewoon Nederlands praten is toch makkelijker. Hij zei verder dat het 1 van de beste dagen was om te surfen (voor pro's dan). Dat heeft mij doen besluiten om een taxi te nemen naar de "supertubes" te gaan. Daar heb je bankjes waar je op je gemakje kan kijken hoe het wel moet. Waar ik leer op golven van misschien net 1 meter, doen zij dat op golven van 3 of 4 keer zo hoog. Echt gaaf om te zien. Zeker als ze door zo'n tunnel gaan.

Op de terugweg zou ik de shuttle nemen van het hostel. Moest alleen even bij een ander hostel vragen of ze wilde bellen. 15 minuten in Afrikaanse tijd (ruim een uur). Dat gaf me de tijd om te babbelen met de receptioniste. Die was erg nieuwsgierig naar mijn verhaal omdat ze nieuw is met backpackers en dat hostel ook net was overgenomen. Het voelde niet als wachten. Grappig was dat de shuttlechauffeur van Nederrap hield. Dus ik wat opgezocht op mijn telefoon en daarmee vol over de speakers terug naar het hostel waar ik hoorde.

De avonden speelden zich ook af in het hostel. Het heeft zijn eigen bar. Er komen en gaan elke dag mensen dus altijd nieuwe mensen om een biertje mee te doen. Bovendien was er een tafelvoetbal en een pooltafel.

Zeker in het begin was het gezellig. Of zou dat komen door de kaartspelletjes? Volgende keer moet ik dit niet vergeten mee te nemen, want de 2 laatste dagen was er niemand die kaarten bij zich had. Hoogtepunt was de verjaardag van de Nederlander die boven me sliep. Behalve op zijn verjaardag dan. Toen sliep daar iemand anders en hij lag op de grond.

Het was een bijzondere week in J-Bay. Ik ben daar naar toe gegaan om te leren surfen. Dat is niet helemaal gelukt. Ik bak er nog weinig van. Ik heb wel geleerd waar het om draait met surfen. Dat is je vooral niet druk maken, zowel in het water als daarbuiten. Het gaat om die ene golf. Is het weer er niet naar, ga dan niet. En dat geeft niet. Relax bru!

Reacties

Reacties

Peter en Marianne

Nou Niels, je beleeft weer een hoop. Neem mn petje voor je af, vooral voor die vreselijke jump. Het zit er bijna op. Geniet nog van de laatste dagen op de manier van daar, relax man. Alvast een goeie terugvlucht. Groetjes van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active